Dinky-Toy

Jaren geleden (1985) toen ik mijn eerste mini kocht was dat een roestbak op wielen. (1975) model en kleur mister Bean.

Tijdens een verjaardag van mijn vriendin, mijn huidige vrouw, heeft mijn broer zijn zoontje geleerd dat dat autootje dat voor de deur stond een Dinky-Toy was. Ik kon het toen niet zo op prijs stellen dat die auto, mijn trots, zo genoemd werd. 

Mijn schoonmoeder dacht er trouwens nietNiet 7 anders over, een auto die minder kost dan een nieuwe fiets kan niet veel zijn. 

Echter enkele weken later zag ik de humor er wel van in. Ik heb plakletters gekocht en mijn auto deze naam gegeven. Nadat mijn mini, bij terugkeer van vakantie, begon over te geven zei mijn schoonvader dat ik maar moest maken dat ik thuis kwam met mijn barrel. Dat was tevens het laatste ritje van mijn mini. Een paar weken later is mijn mini opgehaald door de sloper. Achteraf was dat een zeer slechte beslissing, hij had nog best opgeknapt kunnen worden. Intussen bleef het bloed kriebelen, er moest en zou een mini komen. Maar wij delen een garage van de buurvrouw. Ina vond het niet zo'n goed idee dat onze Rover buiten moest staan, dus GEEN mini Na enkele jaren in onze Rover gereden te hebben is die ingeruild voor een grotere Rover, en ja hoor die paste niet in de garage. Ja, toen was Ina overstag en spoorde mij aan om dan toch maar een mini te zoeken. Enkele maanden later stond onze zwarte mini op sinterklaas avond voor de deur. Om een lang verhaal kort te maken, deze heet nu weer Dinky-Toy.


De zwarte mini heb ik sinds 2006 in mijn bezit, het is een mini 1000 bj 1972. Deze mini was tot 2021 niet gerestaureerd, en overal nog keihard. Dus uniek. Ik liep wel tegen veel elektrische problemen aan zoals het uitvallen van achterlichten, grootlicht knipperlichten. Bijna alle contacten waren geoxideerd, maar dat is een gepasseerd station. Ook een nieuwe uitlaat kon niet voorkomen worden evenals een slang van het koelsysteem, diverse pakkingen,  remmen, koppeling, fuseekogels, lagers etc. Maar ik bleef trots op mijn low budget mini. Onlangs heb ik de stuurkolom vervangen omdat hier erg veel speling in zat. Hij rijdt nu weer zonder speling rond. 

Helaas heb ik in augustus 2020 een ongeluk met deze auto gehad waardoor reparatie noodzakelijk werd.


Zie restauratie classic mini 

Leuk detail is dat deze auto is geassembleerd in Seneffe in Belgie, speciaal voor de Europese markt. Deze Mini's schijnen volgens AROnline.co.uk een beter afwerkingsniveau te hebben en zijn destijds zelfs soms weer naar Engeland getransporteerd om op het eiland te voorzien in de behoefte aan Mini's. Er werd daar destijds namelijk nogal eens gestaakt, wat de productie uiteraard niet ten goede kwam..